żywa mandala
Joga dla dzieci

Jak wygląda JOGA DLA DZIECI?


W ostatnim czasie joga dla dzieci staje się coraz bardziej popularna. Nie wszyscy jednak wiedzą, na czym polegają te zajęcia. Kiedy ludzie dowiadują się, że zajmuję się jogą dla dzieci, bardzo często pojawia się na ich twarzach zdziwienie i niedowierzanie. Bardzo dużo z nich nie potrafi wyobrazić sobie, jak dzieci mogą ćwiczyć jogę i wytrwać w spokoju na macie… Wszystko dlatego, że przed oczami mają zajęcia jogi dla dorosłych. Zajęcia, które przebiegają w ciszy, wielkiej koncentracji i skupieniu, gdzie każdy uczestnik ma swoje miejsce i zajmuje się sobą.

Jak zatem wygląda JOGA, ale DLA DZIECI?

Zajęcia jogi dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, w odróżnieniu od zajęć jogi dla młodzieży i dorosłych, NIE są statycznym, cichym i pełnym głębokiego skupienia odtwarzaniem asan (pozycji jogi). Zdarzają się jednak w ich trakcie momenty ciszy i uważności!

ZAJĘCIA JOGI DLA DZIECI (będę tutaj mówiła o dzieciach przedszkolnych i wczesnoszkolnych) są przede wszystkim DOBRĄ ZABAWĄ, pełną śmiechu, radości i pozytywnej energii.

Mimo tego, że format zajęć różni się od typowej jogi — joga dla dzieci nadal wiąże się z wieloma korzyściami, które osiąga się podczas „dorosłej” praktyki. Zajęcia jogi dla dzieci wspaniale wpływają na całościowy rozwój dziecka:

  • wspierają sprawność fizyczną i koordynację,
  • pomagają w wyciszeniu i radzeniu sobie ze stresem,
  • uczą nawiązywania relacji z innymi,
  • wspierają koncentrację i uważność.

To tylko niektóre obszary, które wzmacniają aktywności pojawiające się na zajęciach. Aby poczytać więcej o korzyściach, jakie niesie dla dzieci praktyka jogi, zapraszam na stronę ->

Czym więc wyróżnia jogę dla dzieci?

Joga dla dzieci charakteryzuje się sporą dynamiką i zmiennością. Wszystko po to, aby proponowane aktywności odpowiadały potrzebom dzieci. Na zajęciach najlepiej sprawdza się przeplatanie zabaw energicznych z tymi, które wymagają skoncentrowania i spokoju.

W jodze dla dzieci można wyodrębnić pięć głównych obszarów działania: praca z asanami, praca z oddechem, relaksacja, mindfulness (czyli rozwijanie uważności) oraz praca z mandalą (i innego rodzaju działaniami artystycznymi). Powyższe obszary przeplatane są różnego rodzaju zabawami ruchowymi, ćwiczeniami fizycznymi i tańcem. Konfiguracja poszczególnych elementów zależy od potrzeb i poziomu energii uczestników.

elementy jogi dla dzieci

1. Praktyka asan

To to co najczęściej kojarzy nam się z dorosłą jogą…

Podczas zajęć zapoznajemy dzieci z asanami za pomocą różnego rodzaju zabaw, kart obrazkowych czy opowieści jogowych — które elementy zobrazowane są za pomocą określonych pozycji.

Poprawność wykonania asan nie jest najważniejsza. Ważne, aby dzieci nie zrażały się trudnościami, tylko dobrze się bawiły i stopniowo dążyły do jak najlepszego odwzorowania pozycji.

2. Relaksacja

To moment na odpoczynek i wyłączenie myśli. Jej elementy pojawiają się zazwyczaj po praktyce asan, bądź gdy dzieci potrzebują odpoczynku.

Relaksacja uczy dzieci rozluźniania ciała oraz gotowości do odpoczynku po wysiłku.

Podczas relaksacji z dziećmi warto korzystać z poduszeczek relaksacyjnych na oczy, instrumentów muzycznych (dzwonków, mis dźwiękowych, itp.) oraz ciekawych opowieści.

Elementy te pomagają dzieciom się wyciszyć i przywrócić spokój w ciele i umyśle.

3. Ćwiczenia oddechowe

Ćwiczenia oddechowe służą m.in. rozwinięciu oddechu przeponowego, koncentracji i wyciszeniu w trudnych momentach.

Do ćwiczeń oddechowych z dziećmi warto wykorzystywać różnego rodzaju rekwizyty, dzięki którym można zademonstrować mechanizm oddechu (wdechu i wydechu). Największą popularnością cieszę się balony, wiatraczki, i bańki mydlane.

Dzieci dobrze reagują także na ćwiczenia oddechowe, w których mogą naśladować różne zwierzęta i zjawiska.

4. Mindfulness

Czyli elementy treningu uważności to wszelkiego rodzaju ćwiczenia, które koncentrują dzieci na chwili obecnej.

W tym obszarze także dużą rolę odgrywają rekwizyty, np. tzw. słoik uczuć (kolorowy płyn z brokatem w środku), paląca się świeca, klepsydry i karty z emocjami.

Ćwiczenia prowadzą do zwiększenia uważności na siebie samych i innych, uczą rozpoznawania emocji oraz radzenia sobie ze stresem.

5. Praca z mandalą

Mandala to złożony wzór, najczęściej symetryczny i na planie koła.

Podczas zajęć można wykorzystać mandalowe kolorowanki do wypełniania bądź samodzielnie stworzyć mandalę wykorzystując różne elementy.

Ciekawym pomysłem jest także utworzenie „żywej mandali” – dzieci tworzą mandalę z własnych ciał, wchodząc w określone asany lub przyjmując określone pozycje ciała.

Praca z mandalą może być formą budowania uważności, skupienia i relaksacji.

Różnorodność powyższych form oraz tematyczny motyw przewodni sprawiają, że rzadko powtarzają się dwa takie same zajęcia. Co więcej, dzieci nie mają czasu na nudę! Wplatając do zajęć różnorodne zabawy ruchowe, masażyki, elementy wizualizacji i afirmację, sprawiamy, że stają się one ekscytującą przygodą. A dzieci wychodzą z uśmiechem na ustach i chętnie na nie wracają!

A jeżeli chciałabyś/byś zobaczyć, jak mogą wyglądać zajęcia jogi, zapraszam do zapoznania się z gotowymi scenariuszami:


Już wkrótce — scenariusz z okazji Dnia Dinozaura, który już 26 lutego — jeżeli nie chcesz przegapić premiery i ZNIŻKI SPECJALNEJ — zapisz się tutaj -> na listę zainteresowanych.


A Ty co myślisz o takich zajęciach?

Będę wdzięczna, jeśli zdecydujesz się podzielić swoimi spostrzeżeniami w komentarzu.

Zapraszam także do regularnego zaglądania na bloga. W następnych postach przedstawię najlepsze rekwizyty wykorzystywane w zajęciach oraz przybliżę biblioteczkę małego jogina.

Dziękuję za Twoją uwagę!

Aby być na bieżąco z oferowanymi treściami i materiałami wspierającymi praktykę z dziećmi, zajrzyj na moje media społecznościowe:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *