jesienna praktyka uważności z dziećmi
Joga dla dzieci,  Mindfulness

Jesienna praktyka uważności na 5 sposobów

Jesienny czas bywa trudnym okresem. Pogorszenie pogody i krótsze dni sprawiają, że mniej czasu spędzamy z dziećmi na świeżym powietrzu. Mamy mniej okazji do tego, aby regularnie zanurzać się w kontakcie z przyrodą i tam praktykować uważność. Nie rezygnujmy jednak z praktyki! Jesienna praktyka uważności może przynieść wiele korzyści, zarówno dorosłym, jak i dzieciom!

Dzięki praktyce uważności docenimy tę kolorową porę roku, wyciszymy się wewnętrznie, rozruszamy ciało, które może mieć teraz mniej ruchu i pobudzimy swoją kreatywność.

Aby uczynić przygodę z jesienną uważnością jeszcze ciekawszą, zapraszam do zapoznania się z propozycjami aktywności, przedstawionymi w tym artykule. Możesz pobrać także PLAKAT Z JESIENNYMI ASANAMI, które pomogą Wam obdarzyć uważnością swoje ciało i oddech.

👉 Jeżeli masz ochotę wzmocnić swoje relacje z dziećmi dzięki praktyce uważności, zapraszam Cię do zapisania się na wyzwanie, które startuje już 15 listopada.

Kliknij obrazek, aby przejść do strony z formularzem zapisu ⤴︎

Jesienna praktyka uważności na 5 sposobów

Zaproponowane pomysły wiążą się z elementami praktyki mindfulness: kontrolą nad myślami, oddechem, koncentracją na doznaniach płynących ze zmysłów. Pojawia się także praktyka uważnego ruchu podczas wykonywania asan (pozycji jogi) oraz praca kreatywna.

Zapraszając dzieci do praktyki uważności i jogi, staraj się podążać za ich potrzebami i możliwościami. Bardzo łatwo zniechęcić dzieci do tego rodzaju aktywności, jeśli wprowadzamy je w niewłaściwy sposób. Więcej pisałam o tym w artykule <-.

1. Obserwacja świeczki

Jesienne wieczory dłużą się w nieskończoność, a dzieci nie potrafią skupić się na niczym na dłużej? Zaproś je do praktyki uważności polegającej na obserwacji płomienia świeczki. Jeżeli macie kominek, możecie obserwować jego płomienie.

Zadbaj o to, aby dzieci wiedziały, jak zachowywać się w obliczu źródła ognia – cały czas „miej na nie oko”.

Jeżeli korzystacie ze świeczki, możesz wybrać taką zapachową i przed przystąpieniem do ćwiczenia poprosić dzieci o odgadnięcie, co to za zapach. W ten sposób zaangażujecie także zmysł węchu.

Następnie wytłumacz dzieciom, że Waszym zadaniem jest obserwacja płomienia (świeczki). Postarajcie się zauważyć wszystkie jego kolory oraz obserwujcie, jak się porusza. Podczas ćwiczenia oddychajcie spokojnie, doprowadzając powietrze aż do brzucha.

Jeżeli chcecie, możecie spróbować delikatnie dmuchać w kierunku płonie, sprawiając, że zacznie poruszać się bardziej dynamicznie (zacznie „tańczyć). Dbajcie jednak o to, aby całkowicie go nie zdmuchnąć.

Postarajcie się wytrwać w tej obserwacji przez kilka minut. Na koniec zgaście świeczkę i poromawiajcie o tym, jak czujecie się po tej praktyce.

2. Oddech spadających liści

Ćwiczenia oddechowe, jak nic innego sprzyjają zatrzymaniu się i zakorzenieniu w chwili obecnej. Podczas tego ćwiczenia wyobraźcie sobie, że jesteście jesiennym drzewem z silnymi korzeniami. Wykonujcie to ćwiczenie na stojąco.

Niech każde z Was dokładnie poczuje, jak jego stopy stoją stabilnie na ziemi (podłodze). Wyobraźcie sobie, że z Waszych stóp wyrastają korzenie, które mocno trzymają Was w ziemi. Poczujcie siłę w nogach, brzuchu i plecach. Podczas kolejnego wdechu unieście wysoko ręce nad głowę – to Wasze gałęzie. Podczas wydechu zróbcie skłon w przód starając się dotknąć dłońmi podłogi – kolorowe liście spadają z jesiennego drzewa. Przy kolejnym wdechu ponownie unieście się w górę, wyciągając ramiona nad głowę. Podczas wydechu powoli skłońcie się w przód. Jeżeli macie ochotę, możecie delikatnie pobujać tułowiem w dole, wyobrażając sobie lot jesiennych liści z drzewa.

Powtórzcie kilka takich oddechów, zapraszając spokój i koncentrację do Waszego wnętrza.

3. Myśli odlatujące jak ptaki na zimę

Nasz umysł ma taką przypadłość, że z dużą łatwością koncentruje się na myślach, które nas nie wspierają i nam nie służą. Praktyka uważności pomaga sobie z nimi poradzić. To ćwiczenie sprawdzi się, gdy do Ciebie lub do (Twojego) dziecka wracają myśli, które wywołują trudne emocje (lęk, smutek, złość, itp.).

Usiądźcie wygodnie w spokojnym miejscu. Jeżeli macie ochotę, możecie włączyć nagranie z muzyką relaksacyjną. Zamknijcie oczy i wykonajcie kilka spokojnych oddechów, czując, jak brzuch kołysze się w ich rytmie.

Postarajcie się zauważyć myśli, które panują teraz w Waszych głowach. Nie reagujcie na nie, tylko przyglądajcie się im. Spróbujcie nie oceniać, czy są dobre, czy złe, miłe lub nieprzyjemne. Przyglądajcie im się jeszcze chwilę, po czym wyobraźcie sobie, że myśli zamieniają się w ptaki, które jesienią odlatują do ciepłych krajów. Obserwujcie teraz, jak po kolei myśli odlatują, a w głowie zostaje spokój i przestrzeń na coś nowego i dobrego.

Na koniec ćwiczenia zróbcie jeszcze kilka spokojnych oddechów, po czym otwórzcie oczy i wymieńcie się swoimi wrażeniami.

4. Jesienne obrazy artystyczne

Działania twórcze to świetny sposób na pobudzenie uważności. Koncentracja uwagi na układaniu, kreowaniu, wycinaniu, przyklejaniu itp., sprawia, że nasz umysł rezygnuje z generowania kolejnych myśli, które pozbawiają nas spokoju. Dodatkowo działania artystyczne wspaniale wyciszają i osadzają w tym co dzieje się tu i teraz.

Dary, którymi obdarowuje nas jesień to wspaniałe materiały do pobudzenia kreatywności. Kolorowe liście, szyszki, żołędzie, kasztany, czy jarzębina to idealne materiały plastyczne.

Podczas jesiennego spaceru nazbierajcie liści w różnych kształtach, kasztanów i innych jesiennych darów. Wykorzystajcie je do wykonania kreatywnych prac artystycznych.

Możecie przyklejać liście do kartki, tworząc różne obiekty (kwiatki, zwierzęta, krajobrazy). Wzbogaćcie swoje obrazy o jarzębinę lub różnego rodzaju nasiona (np. dynię). Dajcie się ponieść wyobraźni i potrzebom chwili. Dokładne wskazówki i inspiracje do tworzenia jesiennych obrazów możesz znaleźć w artykule Angeliki <-.

5. Jesienna praktyka asan

Praktyka asan skłania do skupienia całej uwagi na ciele oraz pomaga rozwijać jego świadomość. Na załączonym plakacie umieszczone zostały jesienne interpretacje znanych pozycji jogi. Możecie wykonywać je kiedy tylko macie ochotę. Może spróbujecie praktyki asan na dywanie z jesiennych liści podczas spaceru w słoneczną pogodę?

jesienne asany dla dzieci
Plakat do druku w formacie PDF

Naśladujcie ułożenie ciała w poszczególnych asanach. Postaracie się skoncentrować całą uwagę na tym, co odczuwają poszczególne jego części. Czy zaproponowane kształty są dla Was wygodne? Jakie emocje pojawiają się podczas ich wykonywania? Zanurzcie się w pełni w odczuciach, które do Was docierają, jednocześnie nie próbując na nie wpływać.

Udanych obserwacji!

👉 Jeśli poczujecie, że praktyka asan z ilustracjami, to coś, co sprawdza się w Waszej rodzinie, możecie zapoznać się z zestawami kart znajdującymi się w ofercie sklepu Skarbów Jogi dla Dzieci <-.

Mam nadzieję, że jesień będzie dla Was przyjemnym i przytulnym czasem. Jeżeli po praktyce nasuwają Ci się jakieś refleksje, którymi chcesz się podzielić, zostaw komentarz na dole strony.

Raz jeszcze zapraszam do zapisu na bezpłatne wyzwanie „Uważność jako wsparcie relacji z dzieckiem”.

uważna komunikacja

Jeden komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *