współpraca u dzieci
Rozwój emocjonalny,  Wychowanie

Jak uczyć dzieci współpracy?

Współpraca, podobnie jak każda umiejętność wymaga nauki. To nie jest tak, że dziecko się rodzi, podrasta i już samo z siebie potrafi współpracować. Byłoby to piękne, ale niestety nie jest możliwe. Podobnie nie oczekujemy od dzieci, że od razu będą pisać, liczyć czy jeździć na rowerze. W tym artykule przedstawię Ci kilka moich pomysłów na to, jak uczyć dzieci współpracy.

Koniecznie też zapisz się na bezpłatny webinar, na którym rozwinę temat i zaproponuję jeszcze więcej pomysłów na rozwijanie współpracy i wzmacnianie integracji w grupie ⤵️

webinar joga dla dzieci

Co składa się na współpracę?

Nie możemy oczekiwać od dzieci udanego współdziałania z innymi, gdy nie pokażemy im jak to robić i nie pomożemy rozwinąć im ważnych umiejętności pośrednich, które składają się na dobrą współpracę. Do podejmowania działań z innymi potrzeba m. in.:

  • umiejętności wyrażania własnego zdania,
  • zdolności rozpoznawania i wyrażania emocji,
  • umiejętności słuchania i respektowania zdania innych osób,
  • zdolności negocjowania, poszukiwania i oceny rozwiązań, podejmowania decyzji.

Wszystkie powyższe umiejętności nie tylko leżą u podstaw współpracy, ale także stanowią zasoby, które są niezwykle istotne w życiu. Pozwolę sobie nawet powiedzieć, że są fundamentalne i bardzo trudno bez nich o pełne i szczęśliwe życie w zgodzie ze sobą.

Jak uczyć dzieci współpracy?

Kiedy myślę o wsparciu dzieci w nauce określonych umiejętności społecznych, (w tym współpracy) do głowy przychodzi mi kilka komplementarnych sposobów. Zdecydowanie kluczowym jest dla mnie modelowanie, a zaraz za nim obecne są: stwarzanie okazji do ćwiczenia umiejętności oraz pozwolenie na podejmowanie prób (samodzielność).

Modelowanie

Jestem głęboko przekonana, że modelowanie jest podstawą całego procesu wychowawczego w myśl zdania:

“Dzieci nie robią tego co do nich mówimy, dzieci robią to, co my robimy!”

Jespeer Juul

Jeżeli chcemy, aby dzieci potrafiły współpracować, pokażmy dzieciom, gdy my współpracujemy. Stwarzajmy okazje, aby mogli widzieć u nas wspomniane powyżej umiejętności pośrednie. Aby widziały, jak dzielimy się swoimi spostrzeżeniami z partnerem, jak próbujemy znaleźć rozwiązanie jakiejś sytuacji, analizując wspólnie różne możliwości, jak pomagamy sobie nawzajem w wykonywaniu jakichś zadań, jak prosimy o pomoc i jej udzielamy.

Nasze zachowania są dla dzieci najlepszymi nauczycielami. Dlatego tak ważne jest, aby żyć w zgodzie z wartościami, które chcemy przekazać dzieciom.

Stwarzanie okazji do ćwiczenia

Nie ma szansy na rozwój nowej umiejętności bez wielokrotnego jej ćwiczenia, popełniania błędów, wyciągania wniosków i dalszego trenowania. Tak naprawdę można robić to wszędzie i przy każdej możliwej okazji.

Wspomniałam już wyżej o wybranych umiejętnościach pośrednich, bez których trudno o współpracę. Teraz pewnie nasuwa Ci się pytanie, jak je rozwijać i czy można robić to na zajęciach jogi dla dzieci.

Zatem moja odpowiedź brzmi MOŻNA!

Zajęcia jogi dla dzieci stwarzają wiele okazji do kształtowania i doskonalenia umiejętności składających się na zdolność współpracy.

Praktyka uważności będąca ważnym elementem zajęć uczy wsłuchiwać się w siebie, zauważać swoje emocje i potrzeby. Dzięki temu jesteśmy w stanie komunikować swoje stany i mówić o swoich przeżyciach. Uczymy się także wyrażania własnego zdania.
Jednocześnie rozwijając życzliwość, stajemy się uważni na inne osoby, na ich emocje i potrzeby, co pomaga w respektowaniu ich punktu widzenia i podchodzeniu z szacunkiem.

Na zajęciach jogi można przeprowadzać także pewne ćwiczenia i zadania w parach, czy większych grupach. Daje to szansę na wzmacnianie wszystkich wspomnianych umiejętności. Świetnym pomysłem może być tutaj wspólne tworzenie toru przeszkód dla innej podgrupy, praktyka wdzięczności skierowana na pozostałe osoby czy praktyka asan w parach.

O wybranych ćwiczeniach w parach na jodze dla dzieci możesz przeczytać w tym artykule <-.

A więcej ćwiczeń przedstawię na webinarze: “Joga dla dzieci jako zajęcia wspierające integrację i współpracę w grupie”, do którego możesz dołączyć bezpłatnie. Wystarczy, że klikniesz grafikę poniżej.

webinar joga dla dzieci

Umożliwianie podejmowania prób

Na nic zdadzą się ćwiczenia i modelowanie, gdy nie damy dzieciom szansy na podejmowanie prób. Możliwe, że prościej byłoby zrezygnować z jakiegoś grupowego działania niż asystować dzieciom podczas prób współpracy i mierzyć się z ewentualnym niepowodzeniem i pojawiającymi się konfliktami.

Jeżeli jednak nie damy dzieciom szansy na podejmowanie prób w bezpiecznych warunkach i przy wsparciu, trudno będzie im później ruszyć w świat i nagle współpracować z innymi.

Ważne jest, aby pomóc dzieciom przechodzić przez poszczególne elementy współpracy, naprowadzać na sprzyjające zachowania i wspierać w momentach impasu. Pamiętajmy przy tym o pozytywnych informacjach zwrotnych, o dopingowaniu i zauważaniu postępów! To najlepsze motory napędowe nowych umiejętności.

Warto pamiętać także o tym, aby nie zmuszać dzieci to podejmowania wspólnych działań, jeśli nie czują się jeszcze na to gotowe. Dajmy im czas na budowę poczucia bezpieczeństwa, wiary w siebie i gotowości do podejmowania bardziej zaawansowanej interakcji z innymi, jaką m. in. jest współpraca.

Kształtując w dzieciach umiejętność współpracy, warto być cierpliwym. Pozwólmy im rozwijać swoje zdolności w zgodzie z własnymi, indywidualnymi możliwościami. Bądźmy przy tym wsparciem, po które mogą sięgnąć na każdym etapie nauki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Twój koszyk
0